מאמרים

אפר
03

לא נזיר מתפלל לדמותו של מלאך | יעל (פרוינד) אברהם מראיינת את יובל אידו טל

כמורה זן־בודהיזם ותיק הוא אינו מוצא כל סתירה בין נזירות לעולם הזה אבל דווקא מוצא עניין בחיי ‘תורתו אומנותו’. על ציר האור והצל שבין כפר סבא לטוקיו

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
26

תרגול ויפסנא ועבודה עם מחשבות | קרן ארבל

פעם שאלו מורה דהרמה, איך הוא היה מתאר את העולם היום. תשובתו הייתה: Lost in thought.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
14

סחרחרת התשוקה | ראיון עם מרק אפשטיין

אנשים חושבים שבודהיזם קשור להיפטרות מתשוקה. אני לא חושב שזה נכון. מדובר בניסיון לגלות את דרך האמצע ולהציג גישה לנושא התשוקה שאינה בהכרח התענגות או דיכוי.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
14

על העיוורון | אסתר אליצור

מקור הסבל הוא בתודעתנו, לא בעבר שלנו, לא ב”אחר”, ולא שם “בחוץ”. ד”ר אסתר אליצור על בודהיזם כתרפיה

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
06

הפחד מפני השקט | תיק נהאט האן

רבים מאיתנו מפחדים מהשקט. אנחנו תמיד סופגים משהו – חומר קריאה, מוסיקה, רדיו, טלוויזיה או מחשבות – שימלא את החלל.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
06

ישיבה בשבעה פרקים | יעקב רז

וכך המשיכה את חייה. הקיץ העמיק, הירוק הכהה, ופעמון הרו דבר לא השתנה, כי לא היה מחר. שין עצמה לא השתנתה, כי תמיד היתה כפי שהיא עכשיו

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
פבר
28

על האושר | יעקב רז

הנסיון לדבר על אושר, ליצור מושג של אושר, או אפילו לחשוב עליו, הנסיון הזה עצמו הוא זרע של אי-אושר, ואין מנוס מן המלכודת. כך, באופנים שונים, אומר בהמשך.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
פבר
22

השביל הנעלם | יעקב רז

אין סוף לדרך ואין לה מטרה. ואין לה משמעות. ואין היא מובילה אלא הולכת.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
פבר
12

ארבע האמיתות הנאצלות – יובל אידו טל

האמת הנאצלה של הסבל חייבת להיחקר במלואה […]
האמת הנאצלה של הסבל נחקרה במלואה […]
זוהי האמת הנאצלה של הסבל […]

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
פבר
12

יסודות הדרך הבודהיסטית – יעקב רז

ונזכור, ההתבוננות, האהבה הנדיבה, החמלה והשמחה בשמחת האחר עושות זו את זו.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
31

יובל נח הררי מסביר מה אפשר ללמוד מהמדיטציה (פורסם ב”הארץ”)

למדע אין כיום הסבר כיצד אוסף של תגובות ביוכימיות ודפוסים חשמליים יוצרים את החוויה הסובייקטיבית של כאב, כעס או אהבה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
23

זן בודהיזם: אכלתי, שבעתי, אני מניח את המקלות | יעקב רז

הנפש המבקשת משמעות היא בורה, ולכן היא מניחה שמשמעות מצויה במקום אחר מן המקום שבו היא מצויה ברגע זה ממש

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
23

סוף העולם | קרן ארבל

אי אפשר על ידי הליכה, לגלות, לראות ולהגיע אל סוף העולם, המקום בו לא נולדים, לא מזדקנים, לא מתים, לא עוברים לעולם הבא ולא נולדים מחדש

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
18

מי שואל | איתן בולוקן

יתכן והשבר העמוק שאנו חווים הוא לא אחר מאשר מותה של השאלה. נכון, אנו בעידן שנהוג לכנותו “מותו של האל”, אבל אני טוען שיותר מאשר האל מת – הרי שהשאלה מתה, ויחד עמה מתו האומץ, הרצון הטוב והיצירתיות.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
08

הבודהיזם הטיבטי | אור רכלבסקי

הבודהיסאטווה של החמלה הוא דמות מרכזית בארצות בודהיסטיות רבות, אבל חשוב במיוחד בבודהיזם הטיבטי. הוא משמש כפטרון של טיבט, ולפי המיתוס הטיבטים הם צאצאיו כתוצאה מהזדווגות עם טארה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
08

קן וילבור | ללא גבולות

אם עין האדם הייתה צבועה באדום, הוא לא היה מסוגל לראות עצמים אדומים. היא יכולה לראות אדום משום שהיא נטולת אדומיות. כך גם זה שבתוכו מרגיש כאב הוא עצמו כואב-פחות; זה אשר מרגיש פחד פוחד-פחות; המסוגל להכיל מתח – מתוח פחות.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
01

על ‘קיצור תולדות הכל’ מאת קן וילבור בתרגומו של יובל אידו טל | תומר פרסיקו

האמונה ב”שלשלת הקיום”, כלומר התפיסה שעל פיה היקום כולו מסודר (ומוסבר) כשרשרת אורגנית ורציפה של יצורים היוצרת היררכיה של מורכבות וערך. עולמנו הוא תהליך שופע ומתפתח שבו מתוך יצורים ורעיונות נמוכים (ולעתים גם במקומם) נובעים צאצאיהם המפותחים יותר.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ינו
01

בודהיזם דוּגרי | ינץ לוי מראיין את יובל אידו טל

“אני בכלל מסתייג מהמושג רוחניות. התורה הבודהיסטית – העניין שלה הוא החיים והאושר, האופציה להיות מאושר בחיים. אם מישהו רוצה לקרוא לזה רוחניות ובגלל זה להתנכר לזה או לקדש את זה, זה נשמע לי מיותר

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
דצמ
25

הגוף כשלעצמו – מזרח ומערב בריקוד | צבי ינאי מראיין את יעקב רז 1984

צריך להדגיש שהיפני הוא אנטי מטאפיסיקן מובהק. הפילוסופיה היפנית מעולם לא התעסקה במטאפיסיקה, אלא בקונקרטי ויעיד על כך הזן, המהווה דוגמא מצויינת לבריחה מהמטאפיסיקה ולהתעסקות בקונקרטי.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
דצמ
18

אל תתרגש, תרגיש! | קרן ארבל

במאמר זה הייתי רוצה להפנות את תשוּמת הלב אל יסוֹד אחד בלבד, אותה נקודת התייחסות שנקראת “תחוּשוֹת” (בשפת הפּאלי: וֵדַנַא).

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
דצמ
13

בידיים ריקות שבתי הביתה – פסוקי זן | דרור בורשטיין ואיתן בולוקן

אִכָּר קָשִׁישׁ, שְׂעָרוֹ לָבָן, עוֹמֵד לְהִפָּרֵד. הוּא שָׁב וּפוֹנֶה, קַד לְיֶלֶד קָטָן.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
דצמ
06

מי שואל | איתן בולוקן

יתכן והשבר העמוק שאנו חווים הוא לא אחר מאשר מותה של השאלה. נכון, אנו בעידן שנהוג לכנותו “מותו של האל”, אבל אני טוען שיותר מאשר האל מת – הרי שהשאלה מתה

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
דצמ
06

שיחת דהרמה: לשבת על הכרית | יעקב רז

איך להסביר את החשיבות הגדולה שבסידור הכרית כהלכה מתחת לישבן.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
נוב
28

坐禅和讃 בשבח ישיבת הזן |הָקוּאִין אֶקָאקוּ | תרגום: איתן בולוקן

במקור, כל היצורים הם בודהה. כמו מים וקרח: בנפרד ממים לא יתכן קרח

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
נוב
22

“חיסול חשבונות” עם הורים מזדקנים | נחי אלון ואסתר אליצור

מתוך “האתר ‘פסיכולוגיה עברית’. מאמר זה מבקש להסב את תשומת הלב לתופעה של תוקפנות מתמשכת כלפי קשישים מצד ילדיהם הבוגרים, הטוענים כנגד ההורות שקיבלו מהם והנזקים שנגרמו בגינה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
נוב
15

סבל, כישלון, תיקון וגבורה: הקושי וההזדמנות בהתמודדות עם טראומה משדה הקרב | נחי אלון ואלדד פריבס

לסייע לאנשים שהטיפול הרגיל אינו מספק אותם, או שאינם מקבלים את הגדרתם כסובלים מהפרעה, או ששינוי המציאות חשוב להם משינוי התודעה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
נוב
08

על הקואן

רוב הסיפורים והחידות ייראו לקורא חסרי שחר וחסרי טעם. מלבד הסיפורים הללו הוסיפו חכמי הזן כהנה וכהנה על מנת לטלטל, לזעזע, ולנער את המחשבה הרגילה של התלמיד, אל עבר התודעה החופשית

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים

ריטריט סופ”ש ביחיעם

  מה להביא: כריות לישיבת המדיטציה. אין במקום כריות כלל. אנא נסו בבית לשבת על מספר כריות והביאו כמות שמאפשרת לכם ישיבה נוחה. יש אפשרות לשבת על כסא ויש במקום כסאות. שַאל או שמיכה קלה לאולם המדיטציה (יש מזגן באולם). בגדים נוחים וקלים לישיבה. נעליים נוחות להסרה. כלי רחצה. כובע וקרם נגד שמש. דוחה יתושים. […]

מאת Yael Hadar | Uncategorized
פרטים
נוב
07

ראשית הבודהיזם: פרק ראשון מספרו של יובל אידו טל “בודהיזם – מבוא קצר”

.הבודהה טוען שהחושים מתעתעים בנו. המציאות אינה מתוחמת בגבולות הנוקשים שהחושים מתווים בתפיסת המציאות השגויה. מהם ההבדלים העיקריים שמציין הבודהה בין ראיית המציאות נכוחה לבין ראיית המציאות באופן שגוי, ראייתה כחלום?

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אוק
31

גבולות החמלה, או מורת הדהרמה הראשונה שלי | יעקב רז

מאיפה מתחיל הסיפור הזה? בבלגיה? במינכן? בהמבורג? באיטליה? ביפן? בירושליים? בהודו? איפה מתחילה שרשרת הכאב? מתי תיגמר? איפה מתחיל סיפור החמלה? לאן הוא נמשך?

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP