הדאלאי לאמה: Advice on dying and living a better life | תרגום חפשי ותמצית: נחי אלון
מי ייתן ונוכל להבין הבנה עמוקה שאין בידינו זמן שניתן לבזבז, שבוא המוות הוא ודאי, אבל אין אנו יודעים מתי יבוא;
יופיו של הפגום | תרגום: יעקב רז
”גם כשבונים את ארמון המלך, מותירים משהו לא גמור” אמר לי מישהו – יושידה קנקו – צורהזורה-גוסה
טכסטים | יעקב רז
הבודהה לא דיבר בפני אקדמאים, אלא בפני אם שכולה, אדם פצוע, איש שננטש, תלמיד שואל.
רוחניות עכשיו? | ד"ר אורה סתר
ההיבט הרוחני הזה הודר כמעט לחלוטין מהתאוריה והמעשה העסקי בעולם העבודה החומרני, התובעני, תאב הבצע והרציונליסטי של המאה העשרים, בהפרדה שנעשתה בין "הידיים" של העובד לבין ליבו, מוחו, ערכיו.
מישהו כיבה את האור – והדליק שוב | דרור בורשטיין על ספרו של ישראל אלירז
ראה את הצד הנסתר של החומר, גם של עצמך, שהוא גם הצד הכי שחוק, משופשף, בא-במגע-עם-העולם, זנוח.
Interbeing | טיך נאט האן
בלי ענן, לא יהיה גשם: בלי גשם, עצים לא יצמחו: ובלי העצים, אין אנו מסוגלים להכין נייר.
אם אין אני – מי נולד, מי מת, מי מודט? | ג'וזף גולדסטין
כאשר עולים כעס או צער או אהבה או שמחה, אלו הם רק כעס מתכעס, צער מצטער, אהבה אוהבת, שמחה משתמחת. רגשות שונים עולים וחולפים,
הבודהיזם הטיבטי מאת אור רכלבסקי
הבארדו, "בין" בתרגום מילולי, הוא שם לכל מצב מעבר. הבודהיזם הטיבטי מדגיש שישה מצבי בארדו עיקריים, שקשורים בעיקר בתהליך המוות והלידה מחדש. לפי האמונה, לאחר המוות ישנו בארדו שנמשך עד 49 ימים.
בודהיזם בחיי היום יום מאת יעקב רז
באסיה נתפסת תורת הבודהה כמשנת חיים של ריפוי ונחמה, לא של הגות מופשטת. זוהי תורת מעשה. אימון של יומיום שהוא חיים של פחות סבל, פחות תעתוע. פחות תעתוע ולכן פחות סבל.
דיבור על פגמים של אחרים | טובטון צ'ודרון
האם האסטרטגיה של הנמכת אחרים כדי להרים את ערכי העצמי עובדת? לא בדיוק.
הגוף בתרגול הבודהיסטי | קרן ארבל
ההרהור הקונטמפלטיבי הזה שניתן כתרגול על ידי הבודהה, לא נועד לדכא אותנו כלל וכלל.
על מדיטציה: מתוך ספרו של יעקב רז "זן בודהיזם, פילוסופיה ואסתטיקה"
בניסוחו של דוגן: אתה לא יושב במדיטציה על מנת להיות בודהה; אתה יושב במדיטציה כי אתה בודהה!
להמציא את עצמי מחדש | אורה סתר
הרגעים המופלאים, של האופוריה שנחווית בעת הקפיצה אל הבלתי ידוע, ושל האושר בתחושה שהגענו למקום הנכון. או לפחות שעשינו את מה שנכון לנו, וגם אם נכשלנו – הרי זה כשלון מפואר
בקרוב תתקשו לראות את "פסיכודהרמה" בפייסבוק – אלא אם תשקיעו כמה שניות מזמנכם
פייסבוק הודיעה באחרונה על שינוי שיוביל לירידה משמעותית ברמת החשיפה שיקבלו תכנים מעמודי הפייסבוק.
טיפול קבוצתי בגישה בודהיסטית – נגיעות | נילי קורן
בסנגהה, בקבוצה הטיפולית, יש בידינו לבדוק אם מה שחשבנו שיגרום לנו אושר אכן גורם לנו אושר: ההיצמדויות, השנאות, הטינות, הקנאות, הכעסים, התקוות והאילוזיות שמכוונות את מחשבותינו ומנווטות את ספינת חיינו.
האמת הראשונה, האמת השלישית – גילוי נאות | יעקב רז
עצור, יש צער. דע אותו. יש שמחה. דע אותה. יש ריבוא ישים. צער הוא אחד מהם.
קבלה רדיקלית של תשוקה | טארה בראך
הבודהה דיבר על כל השכבות של תשוקה – לאוכל, מין, לאהבה ולחופש…
נחמה בראי הבודהיזם | נחי אלון וחיים עומר
אפילו נוסחי הנחמה המסורתיים איבדו מכוחם בעידן המודרני, והם נאמרים במגומגם, אם הם בכלל נאמרים. מתמיהה במיוחד העובדה, שמיומנויות נחמה כמעט שאינן תופסות מקום בהכשרתם של מטפלים. מדוע?
אחי יעקובו | ראיון עם יעקב רז
"אין גדר הפרדה בין בני אדם, וכולנו אחד, וזה ששמים לך הפרדה בין יהודי וערבי ואומרים 'שים באמצע גדר', זו שטות מוחלטת".
יעקב רז על לאונרד כהן
איזו דרך נדיבה אצילית אפלה רכה מהפכת לב חרוכה אוהבת שרופה כווייה שמחה נואשת חורקת חומלת לומר שלום
דברי הבודהה: תרגומים מתוך הכתבים הבודהיסטים המוקדמים | קרן ארבל
החשוב ביותר הוא המושג דוּקְהָה, שבחרתי לתרגם בספר זה כ"אי־ נחת, חוסר סיפוק וסבל", כדי להעביר את הספקטרום המלא של מושג מרכזי זה.
ושמחת בחגיך | איתן בולוקן
השאלה המוסרית אינה גחמה פילוסופית או שעשוע אינטלקטואלי. היא בחירת כיוון. כיוון אשר אינו אלא השאלה המוסרית עצמה
לצאת מן הבאר – או: הייקו לארוחת בוקר – המלצה לתראפיסטים
לצאת מן הבאר – או: הייקו לארוחת בוקר – המלצה לתראפיסטים. ד"ר אסתר אליצור "עם הצפרדע השוכנת בבאר המים לא ניתן לדבר על הים הגדול. עם הרמשים שכל חייהם קיץ אחד, לא ניתן לדבר אודות השלג והקרח. עם בעלי המקצוע לסוגיהם לא ניתן לדבר אודות הדרך. רק כאשר תצא מתחומי חופך ותראה את הים הגדול, […]
נחמה בראי הבודהיזם
מאת נחי אלון ופרופ' חיים עומר, מתוך ספרם: "השטן שבינינו: מדמוניזציה להידברות" "וישמעו שלשת רעי איוב את כל הרעה הזאת הבאה עליו, ויבאו איש ממקמו אליפז התימני ובלדד השוחי וצופר הנעמתי, ויועדו יחדו לבוא לנוד לו ולנחמו . וישאו את עיניהם מרחוק ולא הכירהו, וישאו קולם ויבכו, ויקרעו איש מעילו, ויזרקו עפר על ראשיהם השמימה […]
העיגול | ירח חסר: הייקו בעברית – ליאת קפלן, איתן בולוקן, יעקב רז, דרור בורשטיין, יובל אידו טל, אלכס בן-ארי
אם הפרפר זוכר משהו מחייו הקודמים? האם נותר בו שמץ מהם, כמו זיכרונות ילדות עמומים אצלנו? או כמו השהות שלנו ברחם? כמו זיכרון של חיים קודמים?
השגה או נטישה? מחשבות על מודל ההתעוררות בבודהיזם המוקדם | קרן ארבל
מצבי התודעה הלא מיטיבים מתוארים במודל של ארבע "פריצות דרך להתעוררות" כעשרה ’כּבָלים‘ (בפאלי: סַמְיוֹגַ'נַה).
שירת המוות של אוּצִ'יַמַה קוֹשוֹ | ד"ר איתן בולוקן
אסופת שירים זו נמצאת בחלקו האחרון של חיבור הפרשנות בנוגע לתפיסת הלידה והמוות ביצירותיו של מורה הזן דוגן (שם הספר במקור: 正法眼蔵生死を味わう).
מחשבות אודות פילוסופיה השוואתית | ד"ר איתן בולוקן
מדוע אנו משווים? האם אנו חותרים למסקנה של זהות או שוני מוחלטים? האם יש בנו הרצון להראות כי "הכל אותו הדבר"? או שמא אנו מאמצים את העמדה המורכבת, הנחלצת מוודאות קטגורית ובוחנת בצורה דיאלקטית ויצירתית את מוקדי ההשוואה?
הדרך הצרה לאוקו | מאצואו באשו (הקדמה ואחרית דבר: יעקב רז)
לא ראיתי שירה כזאת לפני כן. ידעתי שאני עומד על גבול דק שנגלה לי בין דיבור ושתיקה. מאז אני קורא וחוזר וקורא בשירתו, בנגלה ובנסתר.
על הספר "דרך הזן" של אלן ווטס | תומר פרסיקו
טוב בלי רע הוא כמו למעלה בלי למטה, [… והניסיון] להפוך את רדיפת הטוב לאידיאל הוא כמו המאמץ להיפתר מהשמאל על ידי פנייה קבועה לימין. מסתובבים במעגל.