קורסים

מי כועס? I עדה אבשלום

בקורס נתבונן ברגשות מטרידים כמו כעס, שנאה, קנאה, פחד. נבדוק מה קורה לנו בגוף, בתודעה ובדיבור, כשאנו חשים רגשות אלה. נראה את הסבל שהם גורמים לכל אחד מאתנו. נתבונן בקשר של רגשות אלה לתחושת מוצקות האני, ונראה האם התנועה הרחבה של ויתור על ההיאחזות באני ושל התמסרות לכל מה שפוגש אותנו, יכולה לסייע כשמתעוררים רגשות […]

לפתוח את הלב l עדה אבשלום

נמסות לאטן   המים הרותחים שאני מוזגת מקומקום קטן הם כמו מילים טובות   קוביות הסכר שבלבי ובכוסי הקטנה נמסות לאטן   שיבטה טויו, מתוך: הבוקר בא תמיד, בתרגום איתן בולוקן   אנחנו יכולים לפגוש את עצמנו והאנשים שאתנו, לידנו, סביבנו, ולא רק אנשים, כל דבר, עם לב פתוח, אוהב וחומל, המובן למפגש קרוב ואינטימי. […]

לשד החיים | מעבדה בהנחיית יובל אידו טל

במעבדה ‘לשד החיים’ אנו בוחנים כיצד מה שעושים יוצא נשכר ממה שלא עושים. כיצד מה שרוצים יוצא נשכר ממה שעליו מוותרים. כיצד מה שאליו שואפים יוצא נשכר ממה שממנו מרפים. כיצד טיפוס אל ראש ההר יוצא נשכר מהשתהות בוהה לצד שלולית בדרך. כיצד השפע יוצא נשכר מהדלות.   החקירה הזאת שנעשה ביחד תהיה מעשית. חיי היומיום […]

פני החמלה – פסיכולוגיה ואתיקה בתרגול הבודהיסטווה | איתן בולוקן

בסדרת מפגשים זו נכיר דמויות מפתח מספרות הבודהיזם המהאיאני וכן מספרות מסורת הזן, כפי שהופיעה במרוצת הדורות בארצות מזרח-אסיה. דמויות אלה מוכרות בשם בודהיסטווה (“אלה אשר הווייתם היא ערות”) והן משקפות באישיותן, התנהלותן ומעשיהן, אידיאלים מרכזיים להגות ולתרגול הבודהיסטי. ישנם בודהיסטוות אשר מזוהים עם החכמה החדה והמערערת. ישנם אלה המזוהים עם החמלה והנתינה, וישנם אלה […]

מדיטציית זֶן – גוונים רבים קשת אחת | יובל אידו טל

המילה היפנית זֶן [במקורה הסיני: צָ’אן], משמעותה מדיטציה. זרם הבודהיזם היפני המכונה זן, וקודמו הסיני המכונה צ’אן, העמידו במרכז הבודהיזם את האימון ואת ההגשמה של הלכי הנפש המדיטטיביים כראשיתה של הדרך וכאחריתה, בין אם המדיטציה מתממשת על כרית ובין אם היא מתממשת במשרד הדואר, בבית השימוש, בזירת קרב כלשהי או בחדר המיטות. גווניה של המדיטציה […]

מעברים | סדנה עם ד”ר אסתר אליצור

הדהרמה מזכירה לנו את ארעיות שלבי החיים שלנו. אנו פוגשים בשינויים בלתי נמנעים בגופנו, בתודעתנו, ביחסים עם יקירינו, בתחושת זהותנו עצמה. אנו עוברים מחלות, שינויי מקצוע וקריירה, מעבר לזוגיות, גירושין, הורות לשלביה מלידת הילד הראשון ועד הגיוס לצבא, גיל המעבר, היציאה לפנסיה, ההזדקנות, המיתה והמוות. אלו קוראים לנו לשמוט, לעדכן ולהתחדש; אם נתוודע באומץ להיאחזויות, […]

פליאה | אלעד חונה

רובנו מכירים את הרגעים שבהם החיים והתודעה יכולים להיחוות כדבר פלאי. אבל האם זה אפשרי להכיר ביותר רגעים כרגעים של פלא? בקורס זה נשלב דרכים מעולם הפסיכולוגיה, הבודהיזם, המשחק והאלתור, בצורה שתאפשר חיבור עמוק יותר עם פליאה. נבדוק כיצד תשומת הלב יכולה לעזור לנו לראות את הפלאים שיש במגעים הזערוריים שיש לנו עם המציאות. נבדוק […]

‘בגוף ראשון רבים’ – פסיכואנליזה ובודהיזם – סדרת הרצאות אורח

בהנחיית: רחל קפלן,מרצים: ד”ר רועי צהר, ד”ר יורי סלע, ד”ר מיכל ברנע-אסטרוג, ד”ר ירון גילת, ד”ר קרן ארבל

המקום החשוף של השניים | טלי הלמן – מור

קורסים לממשיכים בוגרי שנה אחת לפחות דווקא בתוך מערכות היחסים הקרובות שלנו, החשובות לנו ביותר, אנחנו מוצאים את עצמנו מבוצרים, כועסים, מרוחקים, מתגוננים או תוקפים. ההגנות שלנו נפגשות עם ההגנות של האחר והתוצאה היא מרחק הולך וגדל. האם אפשר להיפגש ממקום אחר? לעתים יוצרים עץ חדש משני עצים שונים. כל אחד מהם תורם את תכונותיו […]

התודעה הערה – חלק שלישי | בעז עמיחי

קורס עומק המיועד לתלמידים ותיקים בלבד.  המונח בודהיצ’יטה, שניתן לתרגמו כ”תודעה הערה”, מתאר את איכויותיה של התודעה הערה הן מנקודת המבט המוחלטת, של הבנת הריקות והתהוות הגומלין, והן מנקודת המבט היחסית, של ראיית הסבל, הדרך להשתחרר ממנו, ופיתוח החמלה הגדולה. בקורס זה נחקור את התודעה הערה ככל הניתן מנקודת מבט של התנסות אישית, ולאו דווקא […]

הדרך אל החופש | ד”ר קרן ארבל

  הקורס מתאים למי שתרגלו לפחות שנתיים ושהשתתפו לפחות בסופ”ש שלם או ב- 5 שבתות של תרגול בשתיקה איך ניתן להתעורר לחיים? ללמוד להרפות ממה שאינו מיטיב? לשחרר את תחושת העצמי הנפרדת והמצומצמת? לפגוש את תכני התודעה באופן משחרר ולהתמיר את התודעה העייפה, הנוקשה, חסרת השקט והכועסת לתודעה פתוחה, נינוחה ושמחה יותר? בקורס זה נלמד […]

כתיבה בזמן כאן: הייקו, טאנקה, רנגה | ליאת קפלן

מִתְמַעֵט | אֶל הַכָּתוּב הַזֶּה | הָעִפָּרוֹן (יעקב רז) הקורס מזמין את משתתפיו לקריאה ולכתיבה של שירי הייקו וסוגות פואטיות קצרות וקרובות אליו. נקרא שירים מתורגמים מיפנית ומאנגלית, כמו גם שירים שנכתבו במקור עברית. המשתתפים יתנסו, בין השאר, בישיבה במדיטציה, בתרגילי התבוננות וקשב, בשוטטות, בצילום במקביל לכתיבה, בקריאת שירי הייקו מתורגמים ומקוריים, בקריאת טאנקות, שירים קצרים מן המסורת […]

לידה ומוות במחשבת הזן – עיון עומק בחיבוריו של החכם דוגן | ד”ר איתן בולוקן

חכמי עבר מהמסורות הבודהיסטיות השונות לימדו כי, אם יש בנו היוהרה לנסות ולתאר במילים את כל אשר חומק מאתנו, אזי עלינו לדייק בדברינו ואף יותר מכך – לכבד את השתיקה. על כך נאמר בכתבי הצ’אן: “המילה האחת הקודמת לדיבור, שאלף אנשי המעלה טרם למדו”. בין אם שתיקתו הרועמת של הבודהה ובין אם שתיקתו של החכם […]

מהתהוות מותנית להתהוות גומלין – חוק הקרמה, חמלה אוהבת והתרגול הבינאישי | אסף סטי אל-בר

תפיסת הקרמה עומדת בלב-לבה של הפסיכולוגיה הבודהיסטית. תפיסה זו, אשר מנוגדת באופן חד לאופן בו מוגדרת קרמה בתרבות הפופולרית, מבהירה כיצד התודעה מתהווה, משתנה ומתפתחת. הבנה של קרמה הנה לפיכך בסיס חיוני להבנת האופנים בהם ניתן לטפח את התודעה בחיי היום יום ועל הכרית. תובנת יסוד בודהיסטית נוספת מתייחסת לקשר עם האחרים ולהדהוד בין אופני […]

העונג, הסכנה והמפלט שבעולם | אילן לוטנברג

מנחה: אילן לוטנברג* הדרך הבודהיסטית נושאת בחובה הבטחה גדולה לצד אחריות כבדה – האפשרות להתעורר פתוחה בפני כולנו, אך לשם כך עלינו לאמן, לפתח ולטפח את התודעה. באופן שבו התודעה רואה, חווה, ותופסת את עולם התופעות טמון המפתח לשחרור ולחופש גדולים יותר. לשם כך לימד אותנו הבודהה להתבונן בעונג, בסכנה ובמפלט שבעולם התופעות. אבל מהו […]

“מראה מול מראה” – סדרת הרצאות אורח על פסיכואנליזה ובודהיזם

מרצים: ד”ר מירב רוט, ד”ר רועי צהר, יובל אידו טל, ד”ר בעז שלגי, ד”ר אביתר שולמן, ד”ר עודד ארבל מנחה: רחל קפלן

התכוונות אוהבת ותשומת לב | עדה אבשלום

אגל טל על להב העשב | כה ארעי | רוח הסתיו | אל תמהרי לנשוב | על פני השדה. (דוגן זנג’י, בתוך השלג הדק, מיפנית איתן בולוקן)   העין שרואה את המראה העדין הזה מתבוננת בתשומת לב רבה, והלב יוצא אל אגל הטל שתכף יעלם. שתי האיכויות האלה – תשומת לב והתכוונות אוהבת כרוכות זו בזו. שתיהן הן גם […]

תורת הנפש הבודהיסטית והשלכותיה על המעשה הטיפולי – הדרכה למטפלים | נחי אלון, ד”ר אסתר אליצור

לבוגרי לפחות שנתיים של לימוד בתוכנית למטפלים או בתכניות מקבילות חטיבה ראשונה: שיעורים בכיתה עם נחי אלון תכנית ההדרכה למטפלים מבוססת על התנסות אישית בכיתה. לאחר שיעורי מבוא, יביאו משתתפי התכנית בתורנות לכיתה, נושאים מקצועיים ואישיים שמעסיקים אותם, לשם התנסות בצורות סיוע שונות. הכיתה תדון בסיוע שניתן ותנסה לזקק ממנו את הדרך בה הובנה הפנייה, […]

איך פועלת התודעה | נחי אלון

האימון הבודהיסטי מבוסס על חקר התודעה, שהיא המקור לסבל וגם לשחרור. חקר זה מצא ביטוי בכתבים עיוניים מקיפים הקרויים ‘אבהידהרמה’. הבודהיזם הטיבטי הציג תמצית תיאורטית שיטתית של המודעות והידיעה בכתבים הקרויים לו-ריג. בין היתר עוסקת המסכת ברמות הידיעה בהם צועד הלומד, החל  מידיעה שגויה, דרך ספק באשר למציאות, אל השערות וסברות, עבור להיקש הגיוני, ועד […]

היופי שבפגיעות | טלי הלמן מור

לכולנו חיים מלאי קשרים ומערכות יחסים. יחד עם האהבה, האכפתיות והקירבה, מקנן בנו הפחד לאבד. אנחנו מתמודדים עם החשש שלנו להינטש, להידחות, להיפגע. כדי לשמור על עצמנו מהרגשות המכאיבים והמטלטלים האלו, אנחנו מוצאים דרכים יצירתיות להגן על עצמנו. שומרים שלא להתקרב יתר על המידה, או להתקרב, אבל לא להתמסר. מוכנים לעזוב, רק כדי לא להיעזב. […]

דרך הלב: היכרות והעמקה בתרגול לפי מסורת הויפסנא | אסף סטי אל-בר

הדרך הבודהיסטית מורכבת משלושה אימונים מרכזיים: האימון בחוכמה וּבִרְאיה צלולה של המציאות, האימון המוסרי-אתי והאימון בריכוז, תשומת לב (mindfulness) ואיסוף התודעה (סמאדהי). בין האימונים ישנם קשרים הדדיים של תמיכה. ככל שאנחנו מטפחים ומפתחים אימון אחד, מתחזקים גם האחרים. מסורת הויפסנא מתייחסת לפיתוח של תשומת לב (mindfulness) כתרגול יסוד המכיל בתוכו את כל הדרך כולה. המודעות […]

מתקיעות לטרנספורמציה | רחל קפלן

ללמוד את דרך הבודהא פרושו ללמוד את (ה)עצמי ללמוד את (ה)עצמי פרושו לשכוח את (ה)עצמי.  דוגן האם קרה שמצאנו את עצמנו במצב של תקיעות ואובדן דרך בתרגול, ואולי בחיים? חווים פחד, בלבול, חוסר אונים, תשוקה או העדרה; רואים את ה’סיפורים’, הפחדים וההיאחזויות, אך מתקשים להשתחרר מהם; מנסים את הכלים ה׳נכונים׳, אך לא מוצאים מענה, ואולי, מתקשים, […]

יהלום מלטש יהלום: קריאה ואימון בהנחיותיו של מורה הצ’אן חְוֵי נָנְג לסוטרת היהלום | יובל אידו טל

לפני כ-1,400 שנה, אמר מורה הצ’אן חְוֵי נָנְג: “מקורה של סוטרת היהלום – אין לו צורה. הנצחתם של דברים – אינה עניינה. היא פועלת להגשמתו של הדק מן הדק. מראשית ימי הצ’אן, היו כאלה שמימשו את מהותה המעודנת ושראו את טבעם האמיתי… יותר מ-800 אנשים כתבו לה ביאורים ופירושים, כל אחד מהם כפי ראות עיניו… […]

שבור זה לא מקולקל | מעבדה בהנחיית יובל אידו טל

  “There’s a crack in everything. That’s how the light gets in” [לאונרד כהן]   ביפן, כשכלי חרס נשבר, נוהגים להדביק אותו ולצבוע בזהב את הסדקים. כשאדם נשבר, אפשר וגם כדאי לעשות דברים דומים. חוכמתו של הבודהה מתחילה בהכרה בכך שכולנו קצת שבורים, ובנכונות להביט בסדקים ובשברים בעין מקבלת ואף אוהבת.קורס זה הוא הזמנה לכל […]

לצמוח מתוך ה’יש’ | טלי הלמן מור

מהיכן מגיע הדחף שלנו לשנות? הרצון שלנו לשפר? לגרום לעצמנו להיות טובים יותר ולמערכות היחסים שלנו להיות מלאות ומספקות יותר? לעתים נדמה לנו שככל שנביט לחוסר בעיניים, ככל שנדייק יותר את מה שמרגיש כמו ‘אין’ כמו ‘לא מדויק’ או ‘לא מספק’, נוכל לנוע טוב יותר אל עבר השינוי. אך טיפוח תודעה שכזו מביא אותנו להתמקד […]

להיות זה להיפרד – התחלה וסוף לא בהכרח ניגודים | מאיה לאוב

  על פי רוב כשאנחנו חושבים על פרידות אנחנו מתכווצים, נסגרים, מנסים לחמוק מהן. לעיתים, אנחנו נמנעים מלהיקשר ולאהוב בשל הפחד לחוות פרידה. הבודהיזם מצביע על כך שבעולם שבו הכול משתנה מרגע לרגע, תלוי בתנאים ובנסיבות דינאמיים – להיות זה להיפרד, לחיות זה להיפרד, לנשום זה להיפרד – הרי בכל רגע ורגע אנחנו נפרדים מהרגע הקודם, […]

מנחי מדיטציה – שנה ב’

מנחה: יובל אידו טל, מפגשי אורח עם: יעקב רז, נחי אלון, ד”ר סטיבן פולדר מיועד לבוגרי שנה א’ בלבד ( שנה א’ תיפתח בשנה הבאה) קורס דו שנתי המיועד לתלמידים בעלי ניסיון של כחמש שנים. הקבלה לקורס מותנית בראיון אישי עם מנחה הקורס. מטרת הקורס היא ללמד אנשים כיצד ללמד אחרים את אמנות המדיטציה. אנחנו […]

הזמנה לאי ידיעה

התכנית הבלתי שגרתית הזו, מיועדת לקבוצה (עד 20 איש) של מנהלים ואנשי עסקים.

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP
UA32122061-1