קורסים

‘בגוף ראשון רבים’ – פסיכואנליזה ובודהיזם – סדרת הרצאות אורח

בהנחיית: רחל קפלן,מרצים: ד”ר רועי צהר, ד”ר יורי סלע, ד”ר מיכל ברנע-אסטרוג, ד”ר ירון גילת, ד”ר קרן ארבל

אינטימיות – החיים כמעשה אהבה | יובל אידו טל

“העולם הזה, המוזר, שבו אנחנו גרים יותר מופלא מנוח ויותר יפה משימושי. אז אולי עדיף להתפעל ממנו יותר ולהשתמש בו פחות.” [הנרי דייויד ת’ורו] האם אני חי את חיי, או שמא מרחבים שלמים של חיים חולפים על פניי בלא משים? מה טיבו של המגע שיש ביני לבין האחרים שבחיי? האנשים שבחיי. החיות שבחיי. הצמחים. הרגעים. […]

המקום החשוף של השניים | טלי הלמן – מור

קורסים לממשיכים בוגרי שנה אחת לפחות דווקא בתוך מערכות היחסים הקרובות שלנו, החשובות לנו ביותר, אנחנו מוצאים את עצמנו מבוצרים, כועסים, מרוחקים, מתגוננים או תוקפים. ההגנות שלנו נפגשות עם ההגנות של האחר והתוצאה היא מרחק הולך וגדל. האם אפשר להיפגש ממקום אחר? לעתים יוצרים עץ חדש משני עצים שונים. כל אחד מהם תורם את תכונותיו […]

החוויה האנושית בראי הבודהיזם – מה שלי, מי אני, איך ניתן לשנות | אבי פאר

הבודהה מציג את החוויה האנושית ואת תפיסת המציאות הנגזרת ממנה, כ“חמשת המצרפים*” (גוף, תחושות, תפיסות, תבניות מנטליות, הכרה) ומעיד כי הם קריטיים להבנת הדרך הבודהיסטית. בקורס זה ניכנס לעומקם של ההגדרות, המרכיבים, והקשרים של “חמשת המצרפים”. נחקור את משמעותם כבסיס להבנת “שלושת מאפייני המציאות” ונתמקד במשמעות המעשית שלהם, בחיינו ובמערכות היחסים שלנו. מפגשי הקורס משלבים תרגול מדיטציה מונחה, אפשרות […]

בודהיצ’יטה-להרבות טוב בעולם: טיפוח חמלה שיודעת ריקות | אסף סטי אל-בר

קורס זה מיועד למי שהגיעו מרקע קודם במדיטציה ובתכנים בהם עוסק הקורס בקורס נעמיק בהבנת תפיסת החמלה, בקשר בינה לבין חוק הקרמה ובקשר בין שתיהן לבין הריקות. נעמיק בתפיסה של ‘חמלה נטולת מושא’ – חמלה אשר אינה מצמצמת את עצמה לאובייקט או לצורת-פעולה מסוימת לאור תובנת הריקות. כל אלה ישמשו תשתית להבנת בודהיצ’יטה – הרצון […]

שתיקה | ד”ר עודד ארבל

הקורס מיועד למטפלים בעלי רקע בחשיבה פסיכודינמית ובבסיסי החשיבה הבודהיסטית. בוגרי תכניות המטפלים ותכניות מקבילות. תמונה: Cozo Cobun, Flicker לקראת סוף ימיו של הבודהה התאספו תלמידיו סביב ברhכה, פיזרו פרחים לרגלי המורה, כנהוג וחיכו בציפייה גדולה לשמוע אותו מלמד את הדהרמה. הבודהה שתק. שתיקתו המתארכת של הבודהה עוררה חוסר שקט בקרב התלמידים, בלבול, תהייה, ציפייה וודאי […]

מעברים | סדנה עם ד”ר אסתר אליצור

הדהרמה מזכירה לנו את ארעיות שלבי החיים שלנו. אנו פוגשים בשינויים בלתי נמנעים בגופנו, בתודעתנו, ביחסים עם יקירינו, בתחושת זהותנו עצמה. אנו עוברים מחלות, שינויי מקצוע וקריירה, מעבר לזוגיות, גירושין, הורות לשלביה מלידת הילד הראשון ועד הגיוס לצבא, גיל המעבר, היציאה לפנסיה, ההזדקנות, המיתה והמוות. אלו קוראים לנו לשמוט, לעדכן ולהתחדש; אם נתוודע באומץ להיאחזויות, […]

מפגש עם הבודהיזם – מבוא קצרצר: סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם

הבודהיזם הוא תורת חיים בת 2,500 שנה, שלמרות עתיקותה וריחוקה הגיאוגרפי רלבנטית ועכשווית להפתיע גם לנו בישראל ובמערב. נגלה שבעולמות הפסיכולוגיה, העסקים, הרפואה והמדינאות תופסים רעיונות ויישומים של החכמה הבודהיסטית מקום מכובד הולך ומתרחב. נכיר את יסודות המחשבה, התובנות והאימון הבודהיסטי. נתוודע לראיית העולם ולמפות הנפש של התורה הבודהיסטית, ולדרכי האימון במסורות הבודהיסטיות השונות. ההבנה […]

פליאה | אלעד חונה

רובנו מכירים את הרגעים שבהם החיים והתודעה יכולים להיחוות כדבר פלאי. אבל האם זה אפשרי להכיר ביותר רגעים כרגעים של פלא? בקורס זה נשלב דרכים מעולם הפסיכולוגיה, הבודהיזם, המשחק והאלתור, בצורה שתאפשר חיבור עמוק יותר עם פליאה. נבדוק כיצד תשומת הלב יכולה לעזור לנו לראות את הפלאים שיש במגעים הזערוריים שיש לנו עם המציאות. נבדוק […]

ללמוד את העצמי, להשתחרר מהעצמי – סמינר העמקה בפסיכולוגיה בודהיסטית מעשית ומשחררת | ד”ר קרן ארבל

בליבה של תורת הבודהה טבוע בהבנה עמוקה של העצמי – האופן בו תחושת העצמי נוצרת, הקשר ההדוק בין תחושת העצמי לחוויה של נפרדות וסבל, והידיעה בדבר האפשרות להשתחרר מכבלי העצמי המצומצם. הבודהה לא רק פרש בפנינו מודל של העצמי הוא בעצם לימד פסיכולוגיה של אי-עצמיות, פסיכולוגיה של חופש. בשלושת ימי הלימוד והתרגול, נצלול לעומק התפיסה […]

התודעה הערה – חלק שלישי | בעז עמיחי

קורס עומק המיועד לתלמידים ותיקים בלבד.  המונח בודהיצ’יטה, שניתן לתרגמו כ”תודעה הערה”, מתאר את איכויותיה של התודעה הערה הן מנקודת המבט המוחלטת, של הבנת הריקות והתהוות הגומלין, והן מנקודת המבט היחסית, של ראיית הסבל, הדרך להשתחרר ממנו, ופיתוח החמלה הגדולה. בקורס זה נחקור את התודעה הערה ככל הניתן מנקודת מבט של התנסות אישית, ולאו דווקא […]

מיינדפולנס | רחל קפלן

גישת המיינדפולנס (קשיבות), שנולדה בתרגול הבודהיסטי, נטמעה בתחומים רבים בחיינו, כגון: טיפול ורפואה, ניהול ועסקים וחינוך וספורט. גישה זו נמצאה כמסייעת ואפקטיבית בהפגת מתחים וקונפליקטים, בפיתוח נוכחות קשובה ומאוזנת, בטיפוח איכויות לב מיטיבות (כסבלנות, נדיבות ועוד). בעולם הטיפול גישת המיינדפולנס מיושמת בהצלחה במגוון התמודדויות כמו סטרס וכאב, מצבים רפואיים, חרדה ודיכאון, הפרעות אכילה, טראומה, הפרעות […]

הדרך אל החופש | ד”ר קרן ארבל

  הקורס מתאים למי שתרגלו לפחות שנתיים ושהשתתפו לפחות בסופ”ש שלם או ב- 5 שבתות של תרגול בשתיקה איך ניתן להתעורר לחיים? ללמוד להרפות ממה שאינו מיטיב? לשחרר את תחושת העצמי הנפרדת והמצומצמת? לפגוש את תכני התודעה באופן משחרר ולהתמיר את התודעה העייפה, הנוקשה, חסרת השקט והכועסת לתודעה פתוחה, נינוחה ושמחה יותר? בקורס זה נלמד […]

מיינדפולנס – המשך והעמקה | רחל קפלן

קורס המשך לבוגרי קורס מיינדפולנס, אשר התוודעו לתרגול מדיטציית מיינדפולנס ולעקרונות המרכזיים בגישה זו. קורס זה מיועד למעוניינים לבסס את תרגול המיינדפולנס בחייהם, ולהעמיק את הבנת הרעיונות התיאורטיים-פילוסופיים המונחים בבסיס גישה זו. כמו כן, יוצגו בקורס מקורות המיינדפולנס מהמסורת הבודהיסטית. הקורס ישים דגש על חיבור המיינדפולנס לחיי היומיום ועל בניית תרגול קבוע, באופן שיכול לקדם יצירת איזון בחיים, הפחתת שחיקה ומתח נפשי. התייחסות […]

ACT: תרפיה של קבלה ומחוייבות מבוססת מיינדפולנס Commitment Therapy) & Acceptance) | רחל קפלן

הגישה המכונה ACT בפסיכותרפיה נועדה ליצירת חיים בעלי תחושת ערך, חיבור ומשמעות. הגישה משלבת מימד של קבלה (acceptance) ומימד של מחויבות. קבלה משמעה היכולת לשאת מחשבות מטרידות, רגשות שליליים או עוצמתיים ותחושות גוף לא נעימות (מיינדפולנס), ונועדה לסייע בפיתוח איזון נפשי וחוסן מנטלי. מחויבות משמעה תהליך של בחירת ערכים ופעולות שישמשו כמצפן לחיים בעלי משמעות. […]

כתיבה בזמן כאן: הייקו, טאנקה, רנגה | ליאת קפלן

מִתְמַעֵט | אֶל הַכָּתוּב הַזֶּה | הָעִפָּרוֹן (יעקב רז) הקורס מזמין את משתתפיו לקריאה ולכתיבה של שירי הייקו וסוגות פואטיות קצרות וקרובות אליו. נקרא שירים מתורגמים מיפנית ומאנגלית, כמו גם שירים שנכתבו במקור עברית. המשתתפים יתנסו, בין השאר, בישיבה במדיטציה, בתרגילי התבוננות וקשב, בשוטטות, בצילום במקביל לכתיבה, בקריאת שירי הייקו מתורגמים ומקוריים, בקריאת טאנקות, שירים קצרים מן המסורת […]

לידה ומוות במחשבת הזן – עיון עומק בחיבוריו של החכם דוגן | ד”ר איתן בולוקן

חכמי עבר מהמסורות הבודהיסטיות השונות לימדו כי, אם יש בנו היוהרה לנסות ולתאר במילים את כל אשר חומק מאתנו, אזי עלינו לדייק בדברינו ואף יותר מכך – לכבד את השתיקה. על כך נאמר בכתבי הצ’אן: “המילה האחת הקודמת לדיבור, שאלף אנשי המעלה טרם למדו”. בין אם שתיקתו הרועמת של הבודהה ובין אם שתיקתו של החכם […]

מהתהוות מותנית להתהוות גומלין – חוק הקרמה, חמלה אוהבת והתרגול הבינאישי | אסף סטי אל-בר

תפיסת הקרמה עומדת בלב-לבה של הפסיכולוגיה הבודהיסטית. תפיסה זו, אשר מנוגדת באופן חד לאופן בו מוגדרת קרמה בתרבות הפופולרית, מבהירה כיצד התודעה מתהווה, משתנה ומתפתחת. הבנה של קרמה הנה לפיכך בסיס חיוני להבנת האופנים בהם ניתן לטפח את התודעה בחיי היום יום ועל הכרית. תובנת יסוד בודהיסטית נוספת מתייחסת לקשר עם האחרים ולהדהוד בין אופני […]

מיינדפולנס למטפלים | רחל קפלן

חטיבה ראשונה – לימוד גישת המיינדפולנס, תיאוריה ופרקטיקה חטיבה שנייה – יישומי מיינדפולנס במרחב הטיפולי קורס זה משלב בין למידה של העקרונות התיאורטיים של גישת המיינדפולנס לבין תרגול חוויתי והתנסותי, שהוא לב גישה זו. מיינדפולנס היא היכולת להתנהל בתשומת לב וקבלה, באופן פחות שיפוטי ותגובתי. מיינדפולנס משמעו להיות נוכח ברגע, בפשטות, בכאן ובעכשיו. במחקר ובקליניקה […]

מפגש עם הבודהיזם – מבוא קצרצר: סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם

סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם – הבודהיזם הוא תורת חיים בת 2500 שנה, שלמרות עתיקותה וריחוקה הגיאוגרפי רלבנטית ועכשווית להפתיע גם לנו בישראל ובמערב. נגלה שבעולמות הפסיכולוגיה, העסקים, הרפואה והמדינאות תופסים רעיונות ויישומים של החכמה הבודהיסטית מקום מכובד הולך ומתרחב. נכיר את יסודות המחשבה, התובנות והאימון הבודהיסטי. נתוודע לראיית העולם ולמפות הנפש של התורה הבודהיסטית, ולדרכי […]

“מה שלי, מי אני, איך ניתן לשנות”- החוויה האנושית בראי הבודהיזם | אבי פאר

הבודהה מציג את החוויה האנושית ואת תפיסת המציאות הנגזרת ממנה, בתור “חמשת המצרפים” (גוף, תחושות, תפיסות, תבניות מנטליות, הכרה) ומעיד כי הם קריטיים להבנת הדרך הבודהיסטית. בקורס זה ניכנס לעומקם של ההגדרות, המרכיבים, והקשרים של “חמשת המצרפים”. נחקור את משמעותם כבסיס להבנת “שלושת מאפייני המציאות” ונתמקד במשמעות המעשית שלהם, בחיינו ובמערכות היחסים שלנו. מפגשי הקורס משלבים […]

יש בי המונים רבים | אלעד חונה

רובנו מזהים את עצמנו עם צורות מחשבה, רגש ופעולה מאד מסוימות. צורות מחשבה אחרות נתפסות כ״אולי אני״ או כ״עצמי הסודי״ או “ממש לא אני”. ישנן עוד גרסאות רבות. וולט ויטמן אמר פעם ׳אני עצום, יש בי המונים רבים׳. זה נכון לכולנו. בקורס הזה נמצא דרכים להתחבר להמונים הרבים שיש בנו ושאנחנו יכולים להיות. בקורס ניפגש […]

העונג, הסכנה והמפלט שבעולם | אילן לוטנברג

מנחה: אילן לוטנברג* הדרך הבודהיסטית נושאת בחובה הבטחה גדולה לצד אחריות כבדה – האפשרות להתעורר פתוחה בפני כולנו, אך לשם כך עלינו לאמן, לפתח ולטפח את התודעה. באופן שבו התודעה רואה, חווה, ותופסת את עולם התופעות טמון המפתח לשחרור ולחופש גדולים יותר. לשם כך לימד אותנו הבודהה להתבונן בעונג, בסכנה ובמפלט שבעולם התופעות. אבל מהו […]

“מראה מול מראה” – סדרת הרצאות אורח על פסיכואנליזה ובודהיזם

מרצים: ד”ר מירב רוט, ד”ר רועי צהר, יובל אידו טל, ד”ר בעז שלגי, ד”ר אביתר שולמן, ד”ר עודד ארבל מנחה: רחל קפלן

התכוונות אוהבת ותשומת לב | עדה אבשלום

אגל טל על להב העשב | כה ארעי | רוח הסתיו | אל תמהרי לנשוב | על פני השדה. (דוגן זנג’י, בתוך השלג הדק, מיפנית איתן בולוקן)   העין שרואה את המראה העדין הזה מתבוננת בתשומת לב רבה, והלב יוצא אל אגל הטל שתכף יעלם. שתי האיכויות האלה – תשומת לב והתכוונות אוהבת כרוכות זו בזו. שתיהן הן גם […]

תורת הנפש הבודהיסטית והשלכותיה על המעשה הטיפולי – הדרכה למטפלים | נחי אלון, ד”ר אסתר אליצור

לבוגרי לפחות שנתיים של לימוד בתוכנית למטפלים או בתכניות מקבילות חטיבה ראשונה: שיעורים בכיתה עם נחי אלון תכנית ההדרכה למטפלים מבוססת על התנסות אישית בכיתה. לאחר שיעורי מבוא, יביאו משתתפי התכנית בתורנות לכיתה, נושאים מקצועיים ואישיים שמעסיקים אותם, לשם התנסות בצורות סיוע שונות. הכיתה תדון בסיוע שניתן ותנסה לזקק ממנו את הדרך בה הובנה הפנייה, […]

הזדקנות אחרת – מבט בודהיסטי על הזדקנות | ד”ר כרמל שלו ועדה אבשלום

הזדקנות היא נושא מוכחש, מושתק ומושמץ בתרבות של אנטי אייג’ינג. אבל אין ממנה מנוס – כך לימד הבודהה. כל התופעות משתנות וחולפות, נגלות ונעלמות. גם גוף האדם דועך מטבעו.

פתיחת קורס: תנועה אותנטית | תומר בשן

תנועה אותנטית היא הזמנה לחוש את הגוף הנע מבפנים, להתבונן בתודעה ולגלות את היחסים בין השניים. זהו תרגול מדיטטיבי בתנועה, שפותח בהשראת תהליכי “דמיון פעיל” של קארל יונג כדרך לחשוף ולעבד חומרים נפשיים לא מודעים. בתרגול תנועה אותנטית יש הזמנה לוותר על “לעשות” ובמקום – “לאפשר לזה לקרות” – לאפשר לתנועה הנפשית הפנימית להתגלם בגוף […]

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP