שתיקה ושקט: עיונים במרחב שבין שתיקה, דומיה, נוכחות והיעדרות בשדה הטיפולי | ד"ר עודד ארבל

התחלה:
25-01-2021
משך הקורס:
6 מפגשים בימי שני 9:00-11:00
מחיר:650 ₪

שתיקה ושקט: עיונים במרחב שבין שתיקה, דומיה, נוכחות והיעדרות בשדה הטיפולי

הקורס נפתח בתאריך: 18.1.21 (עדיין ניתן להצטרף)
הקורס מיועד למטפלים בעלי רקע בחשיבה פסיכודינאמית ובבסיסי החשיבה הבודהיסטית. בוגרי תכניות המטפלים ותכניות מקבילות.

לקראת סוף ימיו של הבודהה התאספו תלמידיו סביב בריכה, פיזרו פרחים לרגלי המורה, כנהוג וחיכו בציפייה גדולה לשמוע אותו מלמד את הדהרמה.

הבודהה שתק.

שתיקתו המתארכת של הבודהה עוררה חוסר שקט בקרב התלמידים, בלבול, תהייה, ציפייה וודאי תחושות רבות אחרות.

לבסוף הרים הבודהה פרח והתבונן בו בתשומת לב ואז הביט בתלמידיו ללא מילה.

רק אחד מתלמידיו, מהאקשיאפה, הבין וחייך.

אנו מרבים להשתמש במילים. לעיתים כלאחר יד, לעיתים מתוך כוונה.

בשימוש זה אנו מנסים להצביע לכיוון משמעות כלשהי שאינה מילולית.

לפי בודהידהרמה, מי שלפי המסורת הביא את הזן לסין, הזן הוא הצבעה ישירה לתודעה, מעבר למילים ולכתבי הקודש.

עם זאת, המסורת הבודהיסטית עמוסה בכתבים ובפרשנויות לכתבים, שיחות בין מורים לתלמידים ועוד הררי מילים.

לצד אלה, המתאמן מטפח היבטים של ישיבה שקטה, התבוננות לא פרשנית במציאות ושקיטה.

מהן המילים אם לא שתיקה?

המעשה הטיפולי מעניק חשיבות רבה למילים ולצד זה לשתיקותיו של המטופל ולאלו של המטפל.

לשתי השתיקות מגוון עצום של איכויות:

שתיקה מתוחה, שתיקה תוקפנית, שתיקה נינוחה, שתיקה של ייאוש ושל עונג.

שתיקה כנועה ושתיקה של התמסרות.

שתיקה של ביחד ושתיקה של לבד.

שתיקה של הימנעות ושתיקה של נגיעה.

שתיקתו של המטופל ושתיקתו של המטפל.

במהלך הקורס נבחן את השתיקה מהזווית של האימון הדהרמי – מדיטטיבי לצד עיון בחשיבה פסיכואנליטית קלאסית ועכשווית על נושא השתיקה.

נבחן את השימוש בשתיקה כאמצעי המביא ריפוי ומאפשר מרחב, לצד שימושים העלולים להזיק למהלך הטיפולי.

נתאמן בהיבטים שונים של שתיקה ושקיטה, נדון בקונספטים של שקט, דומיה ודממה. נשתוק מעט ביחד.

הקורס מיועד למטפלים בעלי רקע בחשיבה פסיכודינאמית ובבסיסי החשיבה הבודהיסטית. בוגרי תכניות המטפלים ותכניות מקבילות.

מבנה הקורס

6 מפגשים

בהנחיית: ד"ר עודד ארבל

ימי שני, בין השעות: 09:00-11:00

החל מה- 18.1.21 (עדיין ניתן להצטרף)

עלות הקורס: 650 ש"ח

 


המימד הרוחני – החוויה הרוחנית מעמיקה ומעשירה את שאר האספקטים של הקיום ותומכת בפיתוח תכונות כמו אהבה ודבקות,

נתינה וראייה מעבר לחומרי. זוהי תפיסת האדם את עצמו כחלק מזיקת גומלין מורכבת הגדולה ממנו עצמו, היכולת להרגיש באחדות עם העולם.

הגדרת מושג זה תמיד מעומעמת כיוון שהחוויה הרוחנית היא תחושה שמעבר לחוויה היומיומית הנתונה ליכולתה של השפה או לתיאור מדעי.

ישנם אנשים אשר עבורם החברות בקהילה דתית, האמונה, מערכת המצוות והפרקטיקה היומיומית הקשורה בכך מספקים את הצורך במימד זה בחייהם.

עם זאת, רבים בחברה המודרנית חשים כי לא חייב להיות קשר בין האספקט הרוחני בחייהם לבין דת מאורגנת.

בדתות מאורגנות יש ניסיון לנסח ולהבנות את החוויה הרוחנית ולארגן אותה במסגרת של פרקטיקה וסמכות.

עבור רבים מסגרת כזו מרחיקה וגורמת לאנטגוניזם כלפיי החוויה הדתית/ הרוחנית, דוחפת לרציונליזם ומביאה לכאב הכרוך בניכור שחש האדם ממרכיב חשוב בהוויתו.

החוויה הרוחנית קיימת גם במגוון רחב מאוד של מסגרות בלתי פורמאליות. בין עם בתרגול קבוע או מערכת אמונות אך בבסיסה, החוויה הרוחנית היא חוויה אישית, שיש בה תחושה פנימית פשוטה או מערכת אמונות פרטית.

גישה רוחנית מאפשרת התמודדות עם אי ודאות, אובדן, ריקנות וסבל באשר הוא שהוא חלק בלתי נפרד מהמציאות. קיימות מסורות ודרכים רבות לפתח את המימד הזה ביניהם מדיטציה, ריקוד, תפילה, מוזיקה, נשימה ועוד. במהלך טיפול נשמר ערוץ פתוח לעולמו הרוחני של המטופל ונבחנות דרכים להעמקת החוויה והתרגול.

ד"ר עודד ארבל מתוך "פסיכיאטריה אינטגרטיבית

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP
UA32122061-1