קורסים

יהלום מלטש יהלום: קריאה ואימון בהנחיותיו של מורה הצ’אן חְוֵי נָנְג לסוטרת היהלום | יובל אידו טל

לפני כ-1,400 שנה, אמר מורה הצ’אן חְוֵי נָנְג: “מקורה של סוטרת היהלום – אין לו צורה. הנצחתם של דברים – אינה עניינה. היא פועלת להגשמתו של הדק מן הדק. מראשית ימי הצ’אן, היו כאלה שמימשו את מהותה המעודנת ושראו את טבעם האמיתי… יותר מ-800 אנשים כתבו לה ביאורים ופירושים, כל אחד מהם כפי ראות עיניו… […]

איך להילחם כמו בודהה | אלעד חונה

בקורס זה נשלב כלים מעולמות הבודהיזם והפסיכולוגיה לשם כינונה של גישה ישירה ואפקטיבית לניהול לא אלים של קונפליקטים. קונפליקטים הם דבר בלתי נמנע גם בחיי הנפש והמחשבה וגם בקשרים הבינאישיים שבחיינו. אי אפשר להימנע מהם או להכחיד אותם, אבל כן אפשר לראות ולהבין אותם טוב יותר ולבוא אליהם חכמים ומיומנים יותר. התולדות המיטיבות של צורת […]

איך פועלת התודעה | קורס למטפלים בהנחיית נחי אלון

האימון הבודהיסטי מבוסס על חקר התודעה, שהיא המקור לסבל וגם לשחרור. חקר זה מצא ביטוי בכתבים עיוניים מקיפים הקרויים ‘אבהידהרמה’. הבודהיזם הטיבטי הציג תמצית תיאורטית שיטתית של המודעות והידיעה בכתבים הקרויים לו-ריג. בין היתר עוסקת המסכת ברמות הידיעה בהם צועד הלומד, החל  מידיעה שגויה, דרך ספק באשר למציאות, אל השערות וסברות, עבור להיקש הגיוני, ועד […]

תורת הנפש הבודהיסטית והשלכותיה על המעשה הטיפולי – שנה ב’

  תורת הנפש הבודהיסטית פותחת בפני עולם הטיפול דרכי מחשבה ופעולה נוספות, “מחוץ לקופסה הטיפולית”, ואיננה מנסה להתחרות בחכמה הטיפולית הקיימת. עדות ראשונה להשראתה זו היא יישומן של פרקטיקות מדיטטיביות בטיפול (“קשיבות” או mindfulness). שנת הלימודים השנייה עוסקת ביישום תורת הנפש הבודהיסטית בעולם הטיפול, תוך הדגשת הייחוד שבה ביחס לראייה הטיפולית הרווחת. כך, ה’אני’ הנפרד […]

מתקיעות לטרנספורמציה | רחל קפלן

ללמוד את דרך הבודהא פרושו ללמוד את (ה)עצמי ללמוד את (ה)עצמי פרושו לשכוח את (ה)עצמי.  דוגן האם קרה שמצאנו את עצמנו במצב של תקיעות ואובדן דרך בתרגול, ואולי בחיים? חווים פחד, בלבול, חוסר אונים, תשוקה או העדרה; רואים את ה’סיפורים’, הפחדים וההיאחזויות, אך מתקשים להשתחרר מהם; מנסים את הכלים ה׳נכונים׳, אך לא מוצאים מענה, ואולי, מתקשים, […]

התכוונות אוהבת ותשומת לב | עדה אבשלום

אגל טל על להב העשב | כה ארעי | רוח הסתיו | אל תמהרי לנשוב | על פני השדה. (דוגן זנג’י, בתוך השלג הדק, מיפנית איתן בולוקן)   העין שרואה את המראה העדין הזה מתבוננת בתשומת לב רבה, והלב יוצא אל אגל הטל שתכף יעלם. שתי האיכויות האלה – תשומת לב והתכוונות אוהבת כרוכות זו בזו. שתיהן הן גם […]

חמישה מצרפים: חוק קרמה אחד | אבי פאר

קורס שנתי למתקדמים הקורס יעסוק בשני נושאי מפתח עמוקים בלימודי הבודהיזם: חמשת המצרפים – צורה, תחושות, תפיסות, תבניות מנטליות והָכַּרוֹת- הנם האופן בו הבודהה  מציג את מכלול החוויה האנושית. בחלק זה נכנס לעומקם של ההגדרות, המרכיבים, והקשרים המרכיבים את הנוסחה  של חמשת המצרפים. נחקור את משמעותם כבסיס להבנת שלושת מאפייני המציאות ונתמקד במשמעות המעשית שלהם […]

אימון לחיים בהשראה בודהיסטית | יובל אידו טל, מאיה לאוב

התוכנית מיועדת לאלה המבקשים להיטיב עם חייהם, להעשיר אותם, להעמיק אותם ולסייע לעצמם ולאחרים. כל מפגש בתכנית, בכל שלביה ושנותיה, כולל אימון במדיטציה, חקירת המדיטציה, התנסויות מלמדות, למידה עיונית סדורה ורב שיח שעניינו יישום הלמידה והאימון בחיי היומיום. הקבלה לתכנית מותנית בשיחה מקדימה עם אחד המנחים. שנה א’ בשנה הראשונה נתוודע לתורת הנפש הבודהיסטית באופן […]

דרך הלב: היכרות והעמקה בתרגול לפי מסורת הויפסנא | אסף סטי אל-בר

הדרך הבודהיסטית מורכבת משלושה אימונים מרכזיים: האימון בחוכמה וּבִרְאיה צלולה של המציאות, האימון המוסרי-אתי והאימון בריכוז, תשומת לב (mindfulness) ואיסוף התודעה (סמאדהי). בין האימונים ישנם קשרים הדדיים של תמיכה. ככל שאנחנו מטפחים ומפתחים אימון אחד, מתחזקים גם האחרים. מסורת הויפסנא מתייחסת לפיתוח של תשומת לב (mindfulness) כתרגול יסוד המכיל בתוכו את כל הדרך כולה. המודעות […]

אימון לחיים בהשראה בודהיסטית | יובל אידו טל, עדה אבשלום

התוכנית מיועדת לאלה המבקשים להיטיב עם חייהם, להעשיר אותם, להעמיק אותם ולסייע לעצמם ולאחרים. כל מפגש בתכנית, בכל שלביה ושנותיה, כולל אימון במדיטציה, חקירת המדיטציה, התנסויות מלמדות, למידה עיונית סדורה ורב שיח שעניינו יישום הלמידה והאימון בחיי היומיום. הקבלה לתכנית מותנית בשיחה מקדימה עם אחד המנחים. שנה א’ בשנה הראשונה נתוודע לתורת הנפש הבודהיסטית באופן […]

תנועה אותנטית | תומר בשן

תנועה אותנטית היא הזמנה לחוש את הגוף הנע מבפנים, להתבונן בתודעה ולגלות את היחסים בין השניים. זהו תרגול מדיטטיבי בתנועה, שפותח בהשראת תהליכי “דמיון פעיל” של קארל יונג כדרך לחשוף ולעבד חומרים נפשיים לא מודעים. בתרגול תנועה אותנטית יש הזמנה לוותר על “לעשות” ובמקום – “לאפשר לזה לקרות” – לאפשר לתנועה הנפשית הפנימית להתגלם בגוף […]

שנת חיי האחרונה: המוות כשעון מעורר לחיים | יובל אידו טל, מאיה לאוב

הקורס מיועד ללומדים שלמדו לפחות שנה מלאה באחת התוכניות השנתיות של פסיכו-דהרמה, או בלמידה בודהיסטית אחרת. הקבלה לקורס מותנית בשיחה מקדימה עם אחד המנחים. תורת הנפש הבודהיסטית מעודדת אותנו 'להסתכל למוות בעיניים' בלא הכחשה ובלא אימה, להתוודע למותנו וכך להתוודע גם לחיינו. בקורס זה נשתמש במוות כשעון המעורר אותנו לנצל היטב את הזמן שנותר לנו. [...]

אימון לחיים בהשראה בודהיסטית – שנה ב’: 12 החוליות של ההתהוות המותנית

הקורס מיועד לבוגרי שנה א’ של אימון לחיים בהשראה בודהיסטית. השנה השנייה מוקדשת להעמקת האימון, הרחבת תחומי הלמידה ודיוק היישום בתחומי החיים השונים: במשפחה, בקשרים חברתיים, ביחסי עבודה, בסביבה האנושית ובסביבה בכלל. נלמד כיצד התובנות שלמדנו בשנה הראשונה נפרטות לכלל תהליכים רבי שלבים, עם הזדמנויות רבות לחולל שינוי בצורת ההסתכלות על החיים ובהתנהלות בהם. נראה […]

מפגש עם הבודהיזם – מבוא קצרצר: סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם

סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם – הבודהיזם הוא תורת חיים בת 2500 שנה, שלמרות עתיקותה וריחוקה הגיאוגרפי רלבנטית ועכשווית להפתיע גם לנו בישראל ובמערב. נגלה שבעולמות הפסיכולוגיה, העסקים, הרפואה והמדינאות תופסים רעיונות ויישומים של החכמה הבודהיסטית מקום מכובד הולך ומתרחב. נכיר את יסודות המחשבה, התובנות והאימון הבודהיסטי. נתוודע לראיית העולם ולמפות הנפש של התורה הבודהיסטית, ולדרכי […]

כתיבה בזמן כאן | ליאת קפלן

        עוֹבְדִים יַחַד גֶּזַע הָעֵץ וְהַנַּקָּר (אלכס בן-ארי) המשתתפים יוזמנו להתנסות בכתיבת המתרחש בעת התרחשותו, בעצם רגעי ההתבוננות, תשומת הלב והקשב, לשיטוט באזורי הספר שבין המגעים האינטימיים בעולם לבין אפשרויות תיעודם המילולי. נתנסה, בין השאר, בכתיבה תוך שוטטות, בישיבה במדיטציה, בקריאת טקסטים פואטיים ואחרים, ברישום חלומות, בכתיבת זיכרונות תוך כדי התהוותם, בכתיבת רצף, בכתיבה […]

העונג, הסכנה והמפלט שבעולם | אילן לוטנברג

מנחה: אילן לוטנברג* הדרך הבודהיסטית נושאת בחובה הבטחה גדולה לצד אחריות כבדה – האפשרות להתעורר פתוחה בפני כולנו, אך לשם כך עלינו לאמן, לפתח ולטפח את התודעה. באופן שבו התודעה רואה, חווה, ותופסת את עולם התופעות טמון המפתח לשחרור ולחופש גדולים יותר. לשם כך לימד אותנו הבודהה להתבונן בעונג, בסכנה ובמפלט שבעולם התופעות. אבל מהו […]

היופי שבפגיעות | טלי הלמן מור

לכולנו חיים מלאי קשרים ומערכות יחסים. יחד עם האהבה, האכפתיות והקירבה, מקנן בנו הפחד לאבד. אנחנו מתמודדים עם החשש שלנו להינטש, להידחות, להיפגע. כדי לשמור על עצמנו מהרגשות המכאיבים והמטלטלים האלו, אנחנו מוצאים דרכים יצירתיות להגן על עצמנו. שומרים שלא להתקרב יתר על המידה, או להתקרב, אבל לא להתמסר. מוכנים לעזוב, רק כדי לא להיעזב. […]

יש בי המונים רבים | אלעד חונה

רובנו מזהים את עצמנו עם צורות מחשבה, רגש ופעולה מאד מסוימות. צורות מחשבה אחרות נתפסות כ״אולי אני״ או כ״עצמי הסודי״ או “ממש לא אני”. ישנן עוד גרסאות רבות. וולט ויטמן אמר פעם ׳אני עצום, יש בי המונים רבים׳. זה נכון לכולנו. בקורס הזה נמצא דרכים להתחבר להמונים הרבים שיש בנו ושאנחנו יכולים להיות. בקורס ניפגש […]

מהתהוות מותנית להתהוות גומלין – חוק הקרמה, חמלה אוהבת והתרגול הבינאישי | אסף סטי אל-בר

תפיסת הקרמה עומדת בלב-לבה של הפסיכולוגיה הבודהיסטית. תפיסה זו, אשר מנוגדת באופן חד לאופן בו מוגדרת קרמה בתרבות הפופולרית, מבהירה כיצד התודעה מתהווה, משתנה ומתפתחת. הבנה של קרמה הנה לפיכך בסיס חיוני להבנת האופנים בהם ניתן לטפח את התודעה בחיי היום יום ועל הכרית. תובנת יסוד בודהיסטית נוספת מתייחסת לקשר עם האחרים ולהדהוד בין אופני […]

אימון לחיים בהשראה בודהיסטית (ימי שישי)

התוכנית מיועדת לאלה המבקשים להיטיב עם חייהם, להעשיר אותם, להעמיק אותם ולסייע לעצמם ולאחרים. כל מפגש בתכנית, בכל שלביה ושנותיה, כולל אימון במדיטציה, חקירת המדיטציה, התנסויות מלמדות, למידה עיונית סדורה ורב שיח שעניינו יישום הלמידה והאימון בחיי היומיום. הקבלה לתכנית מותנית בשיחה מקדימה עם אחד המנחים. שנה א’ בשנה הראשונה נתוודע לתורת הנפש הבודהיסטית באופן […]

לידה ומוות במחשבת הזן – עיון עומק בחיבוריו של החכם דוגן | ד”ר איתן בולוקן

חכמי עבר מהמסורות הבודהיסטיות השונות לימדו כי, אם יש בנו היוהרה לנסות ולתאר במילים את כל אשר חומק מאתנו, אזי עלינו לדייק בדברינו ואף יותר מכך – לכבד את השתיקה. על כך נאמר בכתבי הצ’אן: “המילה האחת הקודמת לדיבור, שאלף אנשי המעלה טרם למדו”. בין אם שתיקתו הרועמת של הבודהה ובין אם שתיקתו של החכם […]

אינטימיות – החיים כמעשה אהבה | יובל אידו טל

“העולם הזה, המוזר, שבו אנחנו גרים יותר מופלא מנוח ויותר יפה משימושי. אז אולי עדיף להתפעל ממנו יותר ולהשתמש בו פחות.” [הנרי דייויד ת’ורו] האם אני חי את חיי, או שמא מרחבים שלמים של חיים חולפים על פניי בלא משים? מה טיבו של המגע שיש ביני לבין האחרים שבחיי? האנשים שבחיי. החיות שבחיי. הצמחים. הרגעים. […]

מפגש עם הבודהיזם – מבוא קצרצר: סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם

סדרת הרצאות מבוא לבודהיזם – הבודהיזם הוא תורת חיים בת 2500 שנה, שלמרות עתיקותה וריחוקה הגיאוגרפי רלבנטית ועכשווית להפתיע גם לנו בישראל ובמערב. נגלה שבעולמות הפסיכולוגיה, העסקים, הרפואה והמדינאות תופסים רעיונות ויישומים של החכמה הבודהיסטית מקום מכובד הולך ומתרחב. נכיר את יסודות המחשבה, התובנות והאימון הבודהיסטי. נתוודע לראיית העולם ולמפות הנפש של התורה הבודהיסטית, ולדרכי […]

הדרך אל החופש | ד”ר קרן ארבל

  הקורס מתאים למי שתרגלו לפחות שנתיים ושהשתתפו לפחות בסופ”ש שלם או ב- 5 שבתות של תרגול בשתיקה איך ניתן להתעורר לחיים? ללמוד להרפות ממה שאינו מיטיב? לשחרר את תחושת העצמי הנפרדת והמצומצמת? לפגוש את תכני התודעה באופן משחרר ולהתמיר את התודעה העייפה, הנוקשה, חסרת השקט והכועסת לתודעה פתוחה, נינוחה ושמחה יותר? בקורס זה נלמד […]

ACT: תרפיה של קבלה ומחוייבות מבוססת מיינדפולנס Commitment Therapy) & Acceptance) | רחל קפלן

הגישה המכונה ACT בפסיכותרפיה נועדה ליצירת חיים בעלי תחושת ערך, חיבור ומשמעות. הגישה משלבת מימד של קבלה (acceptance) ומימד של מחויבות. קבלה משמעה היכולת לשאת מחשבות מטרידות, רגשות שליליים או עוצמתיים ותחושות גוף לא נעימות (מיינדפולנס), ונועדה לסייע בפיתוח איזון נפשי וחוסן מנטלי. מחויבות משמעה תהליך של בחירת ערכים ופעולות שישמשו כמצפן לחיים בעלי משמעות. […]

בודהיצ’יטה-להרבות טוב בעולם: טיפוח חמלה שיודעת ריקות | אסף סטי אל-בר

קורס זה מיועד למי שהגיעו מרקע קודם במדיטציה ובתכנים בהם עוסק הקורס תמונה: Mona-Lisa-Buddha-by-D-Stanley-flicker. בקורס נעמיק בהבנת תפיסת החמלה, בקשר בינה לבין חוק הקרמה ובקשר בין שתיהן לבין הריקות. נעמיק בתפיסה של ‘חמלה נטולת מושא’ – חמלה אשר אינה מצמצמת את עצמה לאובייקט או לצורת-פעולה מסוימת לאור תובנת הריקות. כל אלה ישמשו תשתית להבנת בודהיצ’יטה – […]

שתיקה | ד”ר עודד ארבל

  הקורס מיועד למטפלים בעלי רקע בחשיבה פסיכודינאמית ובבסיסי החשיבה הבודהיסטית. בוגרי תכניות המטפלים ותכניות מקבילות. תמונה: Cozo Cobun, Flicker לקראת סוף ימיו של הבודהה התאספו תלמידיו סביב בריכה, פיזרו פרחים לרגלי המורה, כנהוג וחיכו בציפייה גדולה לשמוע אותו מלמד את הדהרמה. הבודהה שתק. שתיקתו המתארכת של הבודהה עוררה חוסר שקט בקרב התלמידים, בלבול, תהייה, ציפייה […]

המקום החשוף של השניים | טלי הלמן מור

קורסים לממשיכים בוגרי שנה אחת לפחות דווקא בתוך מערכות היחסים הקרובות שלנו, החשובות לנו ביותר, אנחנו מוצאים את עצמנו מבוצרים, כועסים, מרוחקים, מתגוננים או תוקפים. ההגנות שלנו נפגשות עם ההגנות של האחר והתוצאה היא מרחק הולך וגדל. האם אפשר להיפגש ממקום אחר? לעתים יוצרים עץ חדש משני עצים שונים. כל אחד מהם תורם את תכונותיו […]

כתיבה בזמן כאן | ליאת קפלן

עוֹבְדִים יַחַד גֶּזַע הָעֵץ וְהַנַּקָּר (אלכס בן-ארי) המשתתפים יוזמנו להתנסות בכתיבת המתרחש בעת התרחשותו, בעצם רגעי ההתבוננות, תשומת הלב והקשב, לשיטוט באזורי הספר שבין המגעים האינטימיים בעולם לבין אפשרויות תיעודם המילולי. נתנסה, בין השאר, בכתיבה תוך שוטטות, בישיבה במדיטציה, בקריאת טקסטים פואטיים ואחרים, ברישום חלומות, בכתיבת זיכרונות תוך כדי התהוותם, בכתיבת רצף, בכתיבה של רשמי […]

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP