פשוט מדיטציה - פניה המגוונות של המדיטציה הבודהיסטית | יובל אידו טל

קשב פתוח, ריכוז, סוגים שונים של מדיטציה אנליטית, מדיטציה באמצעות הדמיון, מדיטציית חמלה ומדיטציית קואן זֶ ן בודהיסטית.

מורים

יובל אידו טל
מורה ומנהל אקדמי ומקצועי

התחלה

12-01-2021 - 9:00

סיום

12-01-2021 - 12:00

כתובת

קמפוס ברושים   ראה מפה
פשוט מדיטציה: פניה המגוונות של המדיטציה הבודהיסטית- (מיועד לקהל הרחב)

בקורס נלמד כמה מהסוגים העיקריים של המדיטציה הבודהיסטית, נתאמן בהם ונלמד את הרציונל העומד מאחוריהם.

בין השאר נתרגל קשב פתוח, ריכוז, סוגים שונים של מדיטציה אנליטית, מדיטציה באמצעות הדמיון, מדיטציית חמלה ומדיטציית קואן זֶן בודהיסטית.


 

כנראה שאין דבר שמזוהה יותר עם בודהיזם מאשר האימון במדיטציה. ובצדק.

 

האימון במדיטציה הוא אחד הנדבכים העיקריים בדרך זו והוא משמש בשלוש דרכים עיקריות;

    • כלי לחקירת המציאות
    • אמצעי ליצירת שינוי בהרגלי התודעה
    • דרך לשינוי עמוק ברוח שאיתה בא אדם אל חייו

יותר ויותר אנשים בישראל מתאמנים במדיטציה מסיבות וממניעים שונים: להירגע, להפחית כאב, להתמודד עם בעיות שונות.

ואולם בראייה בודהיסטית, כל אלה הם רק מרכיב קטן ואף שולי, כאשר לב העניין באימון במדיטציה הוא מפגש אחר עם היומיום, מפגש אחר עם המציאות הפנימית והחיצונית, מתוך אימון מתמשך ומעמיק באופני קיום מעודנים יותר.

בזמננו ובמקומותינו, המדיטציה הבודהיסטית המוכרת ביותר היא זו של תשומת הלב (mindfulness), אך בפועל צורות המדיטציה שמציע הבודהיזם רבות ומגוונת בהרבה.


 

מבנה הקורס

6 מפגשים + יום לימוד ותרגול ארוך

ימי שלישי, בין השעות 09:00-12:00

החל מה- 12.1.21

עלות קורס: 1,200 ש”ח

 

לקריאת תקנון הלימודים לקורסי פסיכו-דהרמה

תשלום עבור הקורס יהווה הסכמה לתקנון הלימודים לרישום ותשלום הקורס

 

 

הקורס מעניין אותי אנא חזרו אלי

 

הנני מאשר/ת קבלת חומר פרסומי.

 


ארבע האמיתות הנאצלות מאת יובל אידו טל מתוך ספרו “בודהיזם- מבוא קצר” בהוצאת מפה

הבודהה מציג את בעיית הסבל במבנה בן ארבעה חלקים – ארבע האמיתות הנאצלות – שנהוג לראות בו מבנה כמו-רפואי לאבחון מחלות ולהתוויית הדרכים לריפוין; זאת משום הזיקה העמוקה שבין תורת הבודהה לבין עולם הרפואה, או אם להיות מדויק יותר, רפואת הנפש.

המבנה מחולק ל:

1) הגדרת המחלה. 2) סיבת המחלה. 3) אפשרות הריפוי של המחלה. ו- 4) אופן הטיפול הנכון לריפוי המחלה. כך, תוך שימוש במבנה אבחוני-טיפולי זה, הצביע הבודהה על 1) הסבל 2) על סיבת הסבל 3) על אפשרות פתרון הסבל ו- 4) על הדרך לפתרונו, בתורה שנקראת “ארבע האמיתות הנאצלות”.

האמת הנאצלה הראשונה

זוהי האמת הנאצלה של הסבל: לידה היא סבל, הזדקנות היא סבל, חולי הוא סבל, מוות הוא סבל; עצב, מרירות, כאב, מצוקה ויאוש הם סבל. מגע עם משהו לא נעים הוא סבל, פרידה מהאהוב היא סבל, כל משאלה שלא התגשמה היא סבל – בקיצור כל חמשת המצרפים הם סבל.
דהמצ’קוופאטוה סוטה , סמיוטה ניקאיה 5.421

אם כן, כיצד מוגדרת מחלת הסבל בארבע האמיתות? המילה “סבל” היא התרגום המקובל של המילה בפאלי “דוקהה”, שמופיעה בטקסטים הבודהיסטיים המוקדמים. תרגומים מדויקים יותר יכולים להיות “אי נחת”, “אי סיפוק”, או “אי שביעות רצון”. לכן, הסבל שהמילה דוקהה מייצגת הוא לא רק אותה תחושה שעליה חושבים כששומעים את המילה סבל בהקשר התרבותי העברי המודרני; הסבל הבודהיסטי לא מסתכם בתחושה המתלווה למעשי אלימות קיצוניים כמו מלחמה, או כמו מותו של אדם אהוב, גם לא ב”איי, כואב לי!” או ב”אוי, עצוב לי!”. אין ספק שכל אלה הם סבל.

ואולם הסבל, כפי שהוא נתפס בבודהיזם, כולל בתוכו גם דברים שבאופן רגעי גורמים עונג, אבל שבטווח הארוך מובילים לאי נחת, אי סיפוק, או אי שביעות רצון. עיקרון זה תקף לגבי כל דבר שנתפס כעונג – מההנאה הפשוטה שבאכילת שוקולד ועד להנאה והעונג שבשהייה עם אדם אהוב, עבודה אהובה, חיות, בריאות, וכן הלאה.
נתחיל בקטן: נאמר שאני אדם שאוהב במיוחד שוקולד. אני אוכל שוקולד שוויצרי משובח ומתענג על כל נגיסה, וכמו כל דבר אחר בחיים, אחרי זמן מה, השוקולד נגמר והמתיקות חולפת. ואני רוצה עוד, אבל מה לעשות? אין. נגמר. ולא נחמד לי עם זה. אני מודד את הסיפוק שלי במונחים של נחת מול אי נחת. של טוב כנגד לא טוב. שוקולד – טוב; לא שוקולד – לא טוב.

כשאני רואה את האישיות שלי כנפרדת מכל שאר הדברים, וכשאני נאחז ברעיון שדברים שמוצאים חן בעיניי יכולים או צריכים להישאר שלי, או איתי, אני נופל לתוך מלכודת הסבל.

אותו הדבר מתרחש גם עם דברים שלא מוצאים חן בעיני. אני רוצה שהם ייעלמו. שייגמרו. לכן אומר הבודהה שלידה היא סבל; מכיוון שבסופו של דבר, אם נולדתי – אין ספק שגם אמות. ואני הרי רוצה לחיות, ולא רוצה למות. ואני יודע שככל שאני מזדקן, ושככל שמצב הבריאות שלי נעשה ירוד, כך אני מתקרב עוד ועוד ליום מותי. אז מה אומר הבודהה על כל זה? “כל זה הוא סבל”. למה? מכיוון שכל זמן שאני מפחד למות, להזדקן, או לחלות, אני בעצם מפחד גם לחיות. לחיות באמת. להמשך קריאה

 

פשוט מדיטציה

פניה המגוונות של המדיטציה הבודהיסטית

מתחילים

 

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל pdharma@tausc.co.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP
UA32122061-1