הבודהיזם הטיבטי מאת אור רכלבסקי

הבודהיזם הטיבטי מאת אור רכלבסקי

אוולוקיטשוורה (צ'נזריג)
הבודהיסאטווה של החמלה הוא דמות מרכזית בארצות בודהיסטיות רבות, אבל חשוב במיוחד בבודהיזם הטיבטי. הוא משמש כפטרון של טיבט, ולפי המיתוס הטיבטים הם צאצאיו כתוצאה מהזדווגות עם טארה. משמעות שמו היא "זה ששומע את שוועת העולם", או "זה שמביט על העולם כשדמעות חמלה בעיניו". אגדה אחרת מספרת כיצד אוולוקיטשוורה קיבל אחד-עשר ראשים ואלף ידיים כדי לסייע בכל מקום בו הוא נדרש בחמלתו שאינה יודעת גבולות. כבוד הדלאי לאמה נחשב כהתגלמות ארצית של הבודהיסאטווה של החמלה.

אום מאני פאדמה הום
המנטרה המפורסמת ביותר בבודהיזם הטיבטי. המנטרה של אוולוקיטשוורה, הבודהיסאטווה של החמלה. מקורה של המנטרה בסנסקריט, והטיבטים הוגים אותה "אום מאני פמה הונג". המשמעות המילולית היא "היהלום (מאני) שבלוטוס (פמה)". אום והונג, אינן מתורגמות. התרגום הזה מעביר רק חלק קטן מהמשמעויות הרבות של המנטרה. בין היתר הכוונה היא לדברים היקרים – הבודהה הדהרמה והסנגהה, שלושת אבני החן של הבודהיזם – שפורחים ומשגשגים בתודעתו של המתרגל.
אמירת המנטרה לא נועדה לבקש מאוולוקיטשוורה להתערב בחייהם של המאמינים, אלא לפתח את איכויות החמלה בעולם ולעורר אותם לפעולה. גורו רינפוצ'ה אמר לטיבטים כי "ניתן לספור את מספר הטיפול שנופלות ב-12 שנות מונסון, אפשר למנות את השערות שעל גופן של החיות בעולם, אבל לא ניתן למנות את הסגולה שמופקת מאמירת מנטרת שש ההברות".

אלים מגינים וזועמים
הבודהיזם הטיבטי ייחודי בריבוי האלים העשיר והצבעוני שבו. חלקם אומצו מהבודהיזם הטנטרי בהודו, חלקם הם אלוהיות טיבטיות קדומות שסופחו לבודהיזם הטיבטי. תפקידם של האל הזועמים הלא-מוארים הוא בעיקר להגן על הבודהיזם הטיבטי, מאמיניה ומוסדותיה מפני רע, להסיר מכשולים, ולשמור שתורת הבודהיזם הטיבטי לא תטומא ותידרדר. האלוהיות הזועמות המוארות שייכות לטנטרות העליונות בהם לומד המתרגל כיצד להשתמש בתודעות עוכרות כדי להרוס אותן לגמרי.
האלים הללו מוצגים בבודהיזם הטיבטי בצורה פראית, בצבעים עזים, אוחזים בנשק, ומוחצים מתחת לרגליהם את האויבים האנושיים או העל-טבעיים של הבודהיזם. גופם מוצק, יש להם מספר רב של ידיים ורגליים, לרובם כמה ראשים, שיערם בוער בלהבות או קשור בנחש, פיהם מעוות בהבעה זועמת, ניבים חדים עשויים מברזל ונחושת יוצאים ממנו, הבל פיהם מפיץ מחלות, ונשימת אפם מחוללת סערות. הם עוטים מחרוזות גולגלות טריות ותכשיטים מעצמות.
האלים הללו נחשבים בבודהיזם הטיבטי כהתגלמות חיצונית של אספקטים של התודעה. בתור כאלה המתרגל מעלה אותם כדי להתגבר על מכשולים מנטליים שעומדים בדרך להתעוררות. זעמם הוא "זעם ללא שנאה" שמופנה נגד נטיית התודעה לסטות מהדרך ולהיות אחוזה בתעתוע.

בארדו
הבארדו, "בין" בתרגום מילולי, הוא שם לכל מצב מעבר. הבודהיזם הטיבטי מדגיש שישה מצבי בארדו עיקריים, שקשורים בעיקר בתהליך המוות והלידה מחדש. לפי האמונה, לאחר המוות ישנו בארדו שנמשך עד 49 ימים.
בבודהיזם הטיבטי המוות מהווה הזדמנות לשחרור. הבארדו שלאחר המוות, הדהרמאטה, הוא המציאות בככותה, המצב של הדברים כפי שהם. לנוכח החוויה הטוטאלית הזו, התודעה עשויה להגיב בפחד ובהיאחזות בחיים, שתוביל ללידה מחדש. לעומת זאת, אם האדם מתגבר על הפחד ומכיר במצב הזה שבו שוכנת התודעה, הוא ישתחרר מהסבל שכרוך בסמסרה – מעגל הלידות והמיתות.

2 תגובות

  • This is a sample comment. University is the best theme for education and training organization.

    Danny Jackson Reply
    • Agreed. I have been working with WordPress since 2008 and never found a more suitable theme like this one.

      Danny Jackson Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *