מאמרים

ספט
12

שירת המוות של אוּצִ'יַמַה קוֹשוֹ | ד"ר איתן בולוקן

אסופת שירים זו נמצאת בחלקו האחרון של חיבור הפרשנות בנוגע לתפיסת הלידה והמוות ביצירותיו של מורה הזן דוגן (שם הספר במקור: 正法眼蔵生死を味わう).

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ספט
12

מחשבות אודות פילוסופיה השוואתית | ד"ר איתן בולוקן

מדוע אנו משווים? האם אנו חותרים למסקנה של זהות או שוני מוחלטים? האם יש בנו הרצון להראות כי "הכל אותו הדבר"? או שמא אנו מאמצים את העמדה המורכבת, הנחלצת מוודאות קטגורית ובוחנת בצורה דיאלקטית ויצירתית את מוקדי ההשוואה?

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
ספט
04

הדרך הצרה לאוקו | מאצואו באשו (הקדמה ואחרית דבר: יעקב רז)

לא ראיתי שירה כזאת לפני כן. ידעתי שאני עומד על גבול דק שנגלה לי בין דיבור ושתיקה. מאז אני קורא וחוזר וקורא בשירתו, בנגלה ובנסתר.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אוג
22

על הספר "דרך הזן" של אלן ווטס | תומר פרסיקו

 טוב בלי רע הוא כמו למעלה בלי למטה, [… והניסיון] להפוך את רדיפת הטוב לאידיאל הוא כמו המאמץ להיפתר מהשמאל על ידי פנייה קבועה לימין. מסתובבים במעגל.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אוג
22

דרך הריכוז ותשומת הלב | טניסארו בהיקהו

פשוט תהיו עם הגוף, כשלעצמו, כשאתם יושבים כאן. עיצמו את עיניכם – מה יש לכם? ישנה תחושה של 'גופניות' שעמה אתם יושבים.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אוג
08

גילוי וכיסוי בלשון | חיים נחמן ביאליק

אין מהרהרים אחרי מידות הטבע. כך מנהגו של עולם: מלים עולות לגדולה ומלים יורדות ונעשות חולין. ובעיקר הדבר, הרי אין לך בלשון מלה קלה שלא היתה בשעת לידתה גילוי נפשי עצום ונורא, נצחון גדול ונשגב של הרוח.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אוג
08

הריני מסתכל באילן | מרטין בובר

יכולני לחוש יניקתם של השורשים, נשימת העלים, מגע ומשא בלתי פוסק עם האדמה, עם האוויר ולחוש את הגידול עצמו שבחביון האפלה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יול
27

הדלאי למה | אור רכלבסקי

קריאה בהיסטוריה של טיבט מגלה שדמותו של הדלאי לאמה לדורותיה, שנתפש כיום כסמל לרוחניות ולשלווה, טומנת בחובה לא מעט תככים, סיפורי זימה ומאבקים פוליטיים, בהם הייתה לגורמים חיצוניים השפעה רבה על הנעשה בטיבט.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יול
27

השלום כצורך אסטרטגי – נחי אלון

ניסיון ההיסטוריה מביא עדות בשפע כי חורבן מדינות תרבותיות נוטה לבוא לא מחמת הסתערויות ישירות של אויבים מבחוץ, כי אם מחמת ריקבון פנימי, בהתווסף זה על תוצאותיה של אפיסת-כוחות במלחמה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יול
19

ריכוז חד נקודתי | בעז עמיחי

תיאור הדרך להשגת ההישג המדיטטיבי הבסיסי ביותר בדרך הבודהיסטית: השמטהה, או הריכוז החד נקודתי. המאמר מתבסס על הטקסט "מסד השומעים" של אסנגה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יול
19

Interbeing | טיך נאט האן

בלי ענן, לא יהיה גשם: בלי גשם, עצים לא יצמחו: ובלי העצים, אין אנו מסוגלים להכין נייר.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יונ
11

בודהיזם בחיי היום יום | יעקב רז (הקדמה לספרו של יובל אידו טל "בודהיזם: מבוא קצר")

התעתוע מחולל פחד: פחד מפני מה שנדמה שמאיים עלינו, ופחד לאבד את מה שנדמה שיביא לנו אושר עולמים. פחדים אלה עצמם מביאים לתעתוע חדש וכך, חוזר חלילה, סב לו גלגל הסמסרה של הסבל ומנהל את חיינו כאילו אין דרך אחרת.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יונ
09

יסודות הדרך הבודהיסטית – יעקב רז

איש רגיל היה שאקיאמוני, מי שאנחנו מכנים הבודהה, 'זה שהתעורר', שהתעוררותו עומדת במוקד מה שאנו מכנים 'בודהיזם'. שאלה אחת בערה בו: מאין האי-נחת שנוכחת בכל, ואיך אפשר להקל, או להיחלץ מהאי-נחת?

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יונ
05

האמת הראשונה, האמת השלישית – גילוי נאות | יעקב רז

עצור, יש צער. דע אותו. יש שמחה. דע אותה. יש ריבוא ישים. צער הוא אחד מהם.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יונ
01

זן ואומנות אחזקת הפציינט – כשהפסיכולוגיה פוגשת את הבודהיזם

כל מי שלמד אפילו רק כמה קורסים של פסיכולוגיה ובודהיזם באוניברסיטה, לא יכול שלא לשים לב לכך שלכאורה הפסיכולוגיה המערבית והבודהיזם המזרחי הן שתי פרדיגמות סותרות.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
יונ
01

על האושר | יעקב רז

הנסיון לדבר על אושר, ליצור מושג של אושר, או אפילו לחשוב עליו, הנסיון הזה עצמו הוא זרע של אי-אושר, ואין מנוס מן המלכודת.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מאי
25

דוגן 'על הישיבה' – איתן בולוקן

משמעותה של הישיבה היא פשוטה כמו חמורה: הישיבה היא-היא ההליכה אל מעבר לכל ההמשגות והדמיונות שישנם בתודעתו של אדם בדבר מציאות הישיבה, וכך הדבר לגבי הערכים וצורות האימון האחרות השלובים בדרך הצ'אן.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מאי
21

על הארוך והקצר בשירה היפנית | איתן בולוקן

המשורר – מילותיו אינן פוערות סדק בעולם וגם אינן שואפות לאיחוי קרעיו, אלא שוכנות בו במקומן. בעת שמחה גדולה, יתכן ויכתוב על הר יושינו: כיצד האביב בוקע בין הענפים הקפואים. בעת עצב וכאב, יתכן ויכתוב על הסדקים הארוכים שבכפות ידיו. על ספסלי העץ הבודדים עמוק בלילה.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מאי
17

מישהו כיבה את האור – והדליק שוב | דרור בורשטיין על ספרו של ישראל אלירז

ראה את הצד הנסתר של החומר, גם של עצמך, שהוא גם הצד הכי שחוק, משופשף, בא-במגע-עם-העולם, זנוח.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מאי
08

בלנש הרטמן והקואן הגדול של לידה ומוות | איתן בולוקן

מהותו של כל אשר יקר לליבי, כל אשר תמיד אהבתי, היא שינוי. אין כל דרך לחמוק מכך שאנו מאבדים את כל אשר יקר לליבנו. רק מעשיי הם רכושי. איני יכול לחמוק מהשלכות מעשיי. כל מעשיי, לאורך כל חיי, מהוויים את הקרקע עליה אני עומד.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מאי
07

מי מבריז מהיום הראשון של כיתה א'? מכתב אהבה לתלמידי כיתה א', לאִיקְּיוּ סוֹג'וּן ולאישה אחת | יובל אידו טל

אני גם תלמיד מסור ומורה מסור ועובד מסור וחבר מסור ועוד כהנה וכהנה מפלאי המסירות.
ואני גם מבריז.

מאת Yael Hadar | Uncategorized
פרטים
מאי
01

שירי ההייקו הם כמו ציוצים בטוויטר, עם נשמה יתרה | דרור בורשטיין

אחרי הקֶשב לדממה, נשמע קול. אבל קול חרישי מאוד. בלתי נשמע. הוא ספק מפר קלוֹת את הדממה, ספק ממחיש אותה. לְקול דממה דקה זאת, השיר רומז, כדאי להקשיב היטב.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
30

הקדמה לספר: הדרך הצרה לאוקו | יעקב רז

לא ראיתי שירה כזאת לפני כן.
ידעתי שאני עומד על גבול דק שנגלה לי בין דיבור ושתיקה.
מאז אני קורא וחוזר וקורא בשירתו, בנגלה ובנסתר.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
25

ראיון עם ג'ק קורנפילד | תומר פרסיקו

עם מדיטציה אנחנו יכולים להרפות מהזהות המצומצמת שלנו ולחזור לחירות הרחבה שהיא טבענו, ותוך כדי כך גם עולים כל הגרעינים שבנו שאינם מבושלים, ואנחנו מטפלים בהם באמצעות מדיטציה או, אם יש צורך, על ידי תרפיה פסיכולוגית. אלה שני פנים של אותה דרך.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
25

שלושה סוגי חוכמה | קרן ארבל

בהקשר הבודהיסטי, התפיסה הדיכוטומית בין ידע וחוויה, בין לימוד תיאורטי וחכמה אינטואיטיבית היא ברובה תוצר של התקופה המודרנית

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
20

גישה נכונה | ג'ק קורנפילד

סוג התרגול שמראה לנו מה מפחיד אותנו, ממה אנו בורחים ומדוע אנו חסרי מנוח, הוא זה שרלוונטי לחיינו. לשם כך נדרשת קצת אש. בתרגול יש אש. אם אין בזה אש, זה לא מעניין.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
20

14 כללי המוסר של בודהיזם מעורב חברתית | טיק נאט האן

אל תסגוד ואל תכבול את עצמך לשום תפיסת עולם, תיאוריה או אידיאולוגיה, גם לא בודהיסטית. שיטות מחשבה בודהיסטיות הן אמצעי הנחיה, הן לא אמת מוחלטת.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
03

אודם | ירח חסר הייקו בעברית | ליאת קפלן, איתן בולוקן, יעקב רז, דרור בורשטיין, יובל אידו טל, אלכס בן-ארי

יש ספסל אחד באוניברסיטה שאם אני יושב עליו כמה דקות מיד הציפורים באות. בראש ענף דק ראיתי אותו עומד ביני ובין השמש, ולמרות האור החזק שבלע את צבעיו היה ברור שזה נקר סורי.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
אפר
03

לא נזיר מתפלל לדמותו של מלאך | יעל (פרוינד) אברהם מראיינת את יובל אידו טל

כמורה זן־בודהיזם ותיק הוא אינו מוצא כל סתירה בין נזירות לעולם הזה אבל דווקא מוצא עניין בחיי 'תורתו אומנותו'. על ציר האור והצל שבין כפר סבא לטוקיו

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
מרץ
26

תרגול ויפסנא ועבודה עם מחשבות | קרן ארבל

פעם שאלו מורה דהרמה, איך הוא היה מתאר את העולם היום. תשובתו הייתה: Lost in thought.

מאת Yael Hadar | הודעות
פרטים
עמוד 1 מתוך 3123

בית הספר לתורת-הנפש הבודהיסטית.

טל. 03-6411961

אימייל broshim@tauex.tau.ac.il

להצטרפות לניוזלטר שלנו

TOP